این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد
همـایش ملی چـالش های یادگیـری الکتـرونیکی در آمـوزش عـالی
National Conference on Electronic Learning Challenges in Higher Education

محتوا مولفه اصلی در آموزش الکترونیکی


ارسال شده در تاریخ :
محتوا مولفه اصلی در آموزش الکترونیکی

خانم دکتر پورجمشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا بر اهمیت محتوا به عنوان رکن اصلی آموزش الکترونیکی تاکید و دیدگاه های تخصصی خود را در زمینه تولید محتوای موثر و مفید ارائه کرد.


" محتوا" یکی از عناصر اصلی در دوره های آموزش الکترونیکی مانند هر دوره ی آموزشی است که نقش بسیار مهمی در موفقیت و یادگیری مخاطبان دوره دارد. چنانچه یادگیرنده با محتوای آموزشی تعامل بالایی داشته باشد علاوه بر اینکه نگرش یادگیرنده را به این نوع آموزش ها مثبت تر می سازد می تواند در یادگیری معنادار او نیز تاثیرگذار باشد. بنابراین آماده سازی محتوای با  کیفیت و ارائه آن از طریق بستر مناسب یکی از نکات ضروری مورد توجه در دوره های آموزش الکترونیکی به ویژه برای دروس دانشگاهی است. یکی از ویژگی های مهم در تولید محتوای الکترونیکی، "تعاملی" بودن آن است. تعاملی  به عنوان مقدار یا حدی که در آن یادگیرندگان می توانند در تغییر شکل و محتوای محیط  باواسطه در زمان واقعی شرکت کنند تعریف شده است که وجود آن برای موثر بودن محتوای الکترونیکی از سوی صاحبنطران مورد تاکید قرار گرفته است. با وجود این تأکید، متاسفانه آنچه در عمل مشاهده می شود، فقدان یا کم رنگ بودن ویژگی "تعاملی" در محتواهای تولید شده برای استفاده دانشجویان در آموزش های مجازی است. اغلب محتواهای الکترونیکی در قالب متن، پاورپوینت و فایل های چندرسانه ای هستند که ویژگی تعامل در آنها به خوبی رعایت نشده است؛ این درحالی است که وجود این ویژگی بر اساس پژوهش های انجام گرفته عامل موثر در یادگیری، خودتنظیمی یادگیری، و درگیرسازی یادگیرنده است. از سوی دیگر، اساتید به عنوان طراحان و تولید کننده گان اصلی محتوای الکترونیکی دروس در دانشگاهها، محتواهایی را برای تحویل در بستر آموزش مجازی آماده می نمایند که خیلی تفاوتی با محتواهای آموزش های سنتی ندارد و در واقع همان است. یادگیرنده با این محتواها که در خیلی موارد به شکل خطی، طولانی و متن محوری هستند وقتی در محیط های الکترونیکی مواجه می شود به خوبی نمی تواند تعامل برقرار نماید. اگرچه ممکن است خیلی از اصول، استانداردها و الزامات تولید محتوای آموزشی از قبیل به روز بودن، مستند بودن، شفاف و دقیق بودن و غیره  برای دروس دانشگاهی رعایت شود؛ اما چنانچه تعاملی طراحی نشوند نمی توان انتظار بالایی از آنها برای ایجاد یادگیری معنادار داشت. به طور کلی با بهره گیری از ظرفیت و توانایی نرم افزارهای تالیف پیشرفته، می توان  ویژگی تعاملی را در محتواهای الکترونیکی برای دانشجویان ایجاد و به دانشجو برای عملیات شناختی و پردازش های فراشناختی برای نظارت و تنظیم یادگیری کمک نمود.





فایل های مورد نیاز

الگوی چکیده تفصیلی فارسی
الگوی چکیده تفصیلی انگلیسی
فونت های مورد نیاز

پوستر همایش

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.1)